Interview met Arnoud Messelink

“Met je team moet je gewoon één keer in de drie jaar een studietweedaagse doen. Het is een vorm van groot onderhoud plegen. In de drukte van de dag maken we daar vaak geen tijd voor.” 

Eind 2016 schakelde Arnoud Messelink Obruni in voor een studie tweedaagse. De reden was dat twee christelijke scholengroepen op 1 januari 2017 werden samengevoegd tot één scholengroep van achttien basisscholen, genaamd CorDeo. Dat betekende ook dat er van twee directeursteams één teams werd gemaakt. Arnoud legt uit:“Twee verschillende culturen kwamen samen. In de ene groep waren meer wisselingen geweest. Ook waren er nog zaken uit het verleden om op te ruimen. Daar moest wat mee gebeuren. Waar staan we?” 

Op Terschelling
“Tijdens de studietweedaagse zaten we in een prachtige hotel op Terschelling. Door het wandelen op het strand, en op een boot op zee leer je elkaar beter kennen. En via de verschillende activiteiten en oefeningen bouw je een relatie op, ontdek je elkaars krachten, zodat de samenwerking verder werd versterkt.“

Zoveel nieuwe inzichten
“Maar dat gaat niet vanzelf. Niet iedereen laat meteen het achterste van zijn tong zien. Veiligheid? Kwetsbaarheid? Hoe doe je dat? Hoe maak je goede afspraken? Geef je op de juiste manier feedback? Heb je aandacht voor elkaar en luister je zorgvuldig? Het zijn dé basiszaken. Mark en Arline van Obruni zijn daar ook heel sterk in. In het begin was er ook weerstand. Maar door de aandacht van Mark en Arine voelden de deelnemers zich persoonlijk gezien en gewaardeerd. Ook kregen zij meer inzicht in zichzelf en het groepsproces. Als er weerstand was of als het in de groep niet liep, benoemde Mark dat. Want: storingen moeten worden opgelost.”

Gericht feedback
“Zo kreeg ikzelf ook heel gericht feedback van Mark. Tijdens de teamtweedaagse zou ik mijn visie delen en vertellen hoe ik het een en ander voor me zag. Ik was van plan om dat tegen de groep te zeggen, maar het moest van Mark anders. Hij gaf mij heel gericht feedback. Dat vond ik toen niet makkelijk om te ontvangen, maar het was respectvol en vanuit goede intenties gegeven. Mark wil dichtbij komen, is betrokken, zorgvuldig, en komt tot de kern van de zaak. Hij durft in te grijpen en ziet wanneer het anders moet.”

Praktisch en productief
“Ook zijn we heel praktisch aan het werk gegaan: we hebben beleidsplannen opgesteld, het managementteam verder vormgegeven, het management jaarplan geschreven, beleid op bijvoorbeeld het onderwijs en hr uiteengezet. Dat was heel productief en gaf het gevoel dat we door samenwerken veel konden bereiken. We hebben de kracht van de groep ervaren. Dat was een mooie succesbeleving” 

Goed voorbeeld

“Deelnemers hebben nog steeds profijt van de studie tweedaagse. Er heerst saamhorigheid en begrip. We hebben van Mark en Arline geweldige inzichten gekregen in de meta-communicatie. Zelf passen we dat nu ook toe binnen onze teams. Feedback geven we in de groep als het gaat om collectieve verantwoordelijkheden. Mark en Arline zijn daar echt een mooi voorbeeld in geweest.”

En dan?
“Maar daarna wordt het ingewikkeld. Hoe impliceer je de nieuwe inzichten naar de dag van morgen? Als directeur val je in een soort gat. Hoe begeleid je jouw team verder? En hoe blijf je op een goede manier samenwerken ondanks de afstand? Dat is een hele uitdaging. We blijven realistisch in het proces. Of het de investering dan wel waard is geweest? Ja, zeker wel. Ik geef een volmondig ‘ja’. Met je team moet je dit één keer in de drie jaar gewoon doen. Het is een vorm van groot onderhoud plegen. In de drukte van de dag heb je daar geen tijd voor.”