Review oud-deelnemers

Paul Leistra, ondernemer

 

‘Bij de eerste tweedaagse kwam ik al tot de ontdekking dat ik anders in elkaar zit dan dat ik altijd had gedacht.’

Dit was een eye-opener voor Paul: ‘Op mijn werk opper ik veel ideeën waarvan ik denk dat het goed is voor het bedrijf. Maar vaak overschreeuwde ik mijzelf en nam ik mijn collega’s niet mee in het verhaal. Als iemand weerstand bood, dacht ik: doe het dan zelf. Nu heb ik veel meer inzicht in hoe de dynamiek werkt bij mijzelf en andere mensen.’ 

Mijzelf hervonden
‘Ik vergeet nooit meer het gevoel dat ik kreeg toen ik mijn dynamiek had herontdekt. Het plezier van de ontdekking: dat ben ik! Ik had mezelf hervonden. Dat heeft een grote impact op mij gehad. En nu nog. Ik kan nu vanuit mijn kracht communiceren en mijn enthousiaste ideeën noemen zonder mensen aan de kant te duwen. Ik kan in een gesprek het gevoel van mijzelf of de groep benoemen en begrijp beter hoe andere mensen in elkaar zitten.’ 

Jij staat zelf in het middelpunt
‘De reden dat ik deze training heb uitgekozen, is het langdurig karakter hiervan. In het traject worden theorie en praktijk afgewisseld. Het variërende van een tweedaagse, de coachingsgesprekken, een terugkomdag en het oefenen in de praktijk waren voor mij de juiste combinatie. Wat ik heel sterk vond was dat je de coachingsgesprekken bij zowel Mark als Carla kon volgen. Tijdens de training sta jij in het middelpunt.’

Krachtig duo
Paul vindt het fijn dat Mark en Carla samen deze training geven. Zij vullen elkaar goed aan. Mark overziet de grote lijnen, komt snel tot de kern, signaleert wat er in de groep leeft en licht de goede issues uit om jezelf en de groep verder te helpen. Carla luistert aandachtig en haar aanpak in de persoonlijke coaching heeft mij erg geholpen.

Floris van Veldhoven, schoolleider RDO

In mijn derde jaar als directeur kwam ik een aantal ontwikkelpunten en kansen tegen in mijn persoonlijke dynamiek maar miste ik de inzichten om daadwerkelijk voor een effectieve gedragsverandering te zorgen. Ik ben mensgericht en inspirerend maar ben soms te gericht op een goede sfeer wat koersgerichtheid en het geven van positief, kritische feedback in de weg kan staan. Via een collega hoorde ik over de training persoonlijke effectiviteit.

Na een persoonlijk intakegesprek zijn wij begonnen met een tweedaagse met de trainingsgroep. Hierin heb ik meer geleerd over de verschillende dynamieken, hun kenmerken en ben ik aan de slag gegaan met het verder uitdiepen van mijn leervraag. Niet alleen leerde ik meer over mijzelf maar ook verwierf ik meer inzichten op het gebied van de dynamieken van mijn team en hoe ik met mijn dynamiek de samenwerking met collega’s kan verdiepen. Op de tweede dag kregen wij beeldcoaching van Carla wat mijn beeld van het stuk waar ik bij mijzelf aan wilde werken verder heeft aangescherpt. Carla is perfect in staat te zorgen voor een veilige sfeer en een gevoel van waarderen wat je hebt. Toch weet zij haarfijn de vinger op de ‘zere’ plek te leggen wat gedragsverandering in de hand werkt.

Tussen de twee tweedaagsen in kwamen wij als groep nog eens bijeen voor een voortgangsbijeenkomst en kwam ik bijeen met een zelf samengestelde intervisiegroep waarmee ik de voortgang op het gebied van mijn leerdoel kon bespreken. Ook had ik een eigen coachgesprek met Mark. De coach waarmee je de coachgesprekken wilde voeren kon je zelf kiezen. Ik koos voor Mark omdat hij mij veel inzichten gaf op het gebied van teamontwikkeling en mijn invloed hierop. Dit deed hij door theorie te koppelen aan mijn praktijk en de brede ervaring die hij heeft in het onderwijs met mij te delen. Dit gaf mij nieuwe inzichten in mijn gedrag, mijn neigingen wat direct invloed had op mijn proces van werken aan het leerdoel. In deze gesprekken ben ik gekomen tot de kern van wat ik wilde veranderen: ik wil mijzelf ondertitelen en helder zijn in mijn verwachtingen zodat in een samenwerking eigenaarschap gedeeld wordt.

Op de tweede tweedaagse zoomden wij verder in op onze leervraag en de voortgang op dit vlak. Wij kregen bokscoaching van Rick. Door actief te bewegen ga je meer in het moment zitten wat ingangen gaf om nog preciezer te kijken naar jezelf als persoon maar ook als gesprekspartner of collega. Het was fijn dat je naast processen die heel erg in je hoofd afspeelden, ook fysiek aan de slag te gaan. Groepsleden die op dat moment nog vastliepen bij het helder krijgen van hun eigen neigingen hebben bij Rick het licht gezien doordat zij even uit het rationele konden stappen.

Na nog een voortgangsbijeenkomst met de groep waarin wij reflecteerden op ons leerproces rondom ons leerdoel en onze voortgang sprak ik nog enkele groepsgenoten om hen specifieke vragen te stellen vanuit hun dynamiek of hen te vragen mij te helpen/hen te helpen bij hun/mijn leervraag.

Tot slot presenteerden wij aan elkaar onze voortgang en de opbrengst van ons traject. Hieruit kwam naar voren dat iedereen grip heeft gekregen op zijn/haar persoonlijke dynamiek en het daaropvolgende ontwikkeldoel. Ikzelf heb een zelfgeschreven sprookje verteld waarin duidelijk werd dat door mijzelf te ondertitelen mijn verwachting naar anderen duidelijk wordt waardoor in een samenwerking eigenaarschap gedeeld wordt.

 

De training persoonlijke effectiviteit heeft mij veel geleerd over mijn eigen dynamiek en die van anderen. De meerwaarde lag voor mij het multidisciplinair werken in een groep. Van mijn groepsgenoten leerde ik meer over de verschillende dynamieken en de manier waarop deze dynamieken denken, voelen en reageren. Het disciplinaire karakter van de training heeft mij enorm geholpen. Omdat ik zowel groepsintervisie, als persoonlijke coachgesprekken, als beeldcoaching, als bokscoaching heb gekregen kwam ik spiraalsgewijs steeds verder in mijn leervraag en heb ik het idee dat ik grip heb gekregen op mijn ontwikkelkansen en talenten.

Ik adviseer deze training niet alleen aan mensen buiten het onderwijs maar ook aan collega’s binnen het onderwijs. Omdat wij veel met mensen werken is het dynamiek-gerichte karakter van de training heel helpend. Ook heeft Mark enorm veel kennis over teamontwikkeling en leiderschapsstijlen vanuit zijn ruime ervaring als begeleider in het onderwijs.